به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انتشارات روزنه، كتاب «سينماي عباس كيارستمي» نوشته روبرت صافاريان به تازگی توسط انتشارات روزنه منتشر شده و قرار است در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه شود. طراحی جلد این کتاب توسط بزرگمهر حسين پور انجام شده است.
صافاریان در این اثر، در ۳ بخش نزدیک ۴ دهه فعالیت فیلمسازی عباس کیارستمی را بررسی کرده است. بخش نخست کتاب به فعالیتهای این فیلمساز نامآشنای ایرانی در دوره پیش از انقلاب اختصاص داشته و در آن جای ویژهای به دو فیلم مسافر و گزارش داده شده است.
بخش دوّم کتاب عمدتاً به آثار موفق این فیلمساز در جشنوارههای جهانی تحت عنوان عمومی چهارگانه «زندگی ادامه دارد» پرداخته و در بخش سوّم کارهای تجربیتر فیلمساز مانند ده و شیرین و همین طور فیلمهایی که فیلمساز در خارج از کشور ساخته مانند کپی برابر اصل، مورد بررسی قرار گرفتهاند. فصل پایانی هم کوششی برای جمعبندی شخصیت هنری و سینمایی کیارستمی به عنوان پست مدرنیستی سنتگرا است.
در مقدمه کتاب میخوانیم:
وقتی درباره فیلمسازی مینویسی که بیش از چهل سال فیلم ساخته است و عنوان کتاب، گویای این است که از زاویه نگره مولف به موضوعت مینگری. فیلمها در ارتباط با هم و به عنوان اجزای به هم پیوسته متنی واحد دیده میشوند. آن عباس کیارستمی که نان و کوچه را ساخت همان عباس کیارستمی است که مثل یک عاشق را ساخته است، همان آدم است و در عین حال آن آدم نیست. آن چه در کارش تداوم داشته و باعث میشود کیارستمی نان و کوچه را در شیرین یا ده یا مثل یک عاشق نیز بازبشناسیم و آن چه عوض شده است و چه بسا صدوهشتاد درجه، هم به سن مربوط است، همه به انباشت تجربه مشخص فیلمسازی، هم به شرایط بیرونی و تصادفهایی که او را بردهاند به جاهایی که شاید نمیخواسته و هم تصمیمات آگاهانهای که فیلمساز گرفته برای ادامه مسیر. این مسیر پُرپیچوخم واقعیتی است که میتوان نامش را تکامل و پختگی گذاشت، آن را سقوط و انحطاط نام داد، یا صرفاً، فارغ از ارزشگذاری، دگرگونیاش خواند.
این کتاب طی روزهای آتی توسط انتشارات روزنه در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می شود.
نظر شما